Havien de ser cinc hores i finalment n’han
estat gairebé set. Abans d’anar-me’n a dormir vaig comprovar amb
l’ordinador les dades del viatge a Donostia, on fins dissabte
vinent estaré mirant-hi pelis i participant de l’edició 60 del Festival de cine
d’aquesta ciutat. Just al costat de l’indicador de l’hora de sortida del tren
hi havia una icona amb un signe d’admiració, com un senyal de tràfic avisant
d’una incidència. Vaig mirar què significava i la sorpresa va ser quan vaig
llegir-hi que el tren de les 7’30h, el meu, s’havia cancel·lat com a
conseqüència de la jornada de vaga general que havien convocat a Euskadi els
sindicats bascos (els estatals no s’hi van adherir) pel dia 26 de setembre.
Eren passades les onze de la nit i havia de decidir què feia. Renfe oferia
l’opció d’agafar un altre tren a les 15’30h, però això significava perdre mig
dia i arribar passades les nou de la nit. Vaig mirar el preu d’un viatge amb
avió, però em semblava exagerat; i també vaig mirar el preu del trajecte amb
bus, no gaire més barat que el que havia pagat pel del tren i, és clar, amb més
hores de carretera. A més, agafar un avió comportava el perill d’arribar a
l’aeroport i quedar-m’hi penjat en el cas que els transports fessin vaga
(l’aeroport és a 20 quilòmetres de Donostia).
Crec que la decisió d’optar pel bus ha estat
l’encertada. Quan he arribat he anat passejant fins a l’Hospedaje Kaixo i tots
els comerços, botigues, bars i restaurants estaven tancats. Al llarg del dia he
vist que la vaga ha tingut una incidència molt gran i molts pocs establiments
han decidit obrir.
Al Festival de cinema la vaga també s’hi ha
notat; les taquilles han estat tancades tota la jornada i els actors bascos
s’han manifestat davant del Kursaal amb una samarreta on s’hi veien dibuixades
unes tisores molt grans. L’activitat als cinemes ha estat gairebé testimonial i
s’hi han projectat no més d’un 15% de pelis respecte l’habitual en els altres
dies de festival.
He arribat a l’Hospedaje Kaixo i m’ha rebut
una noia que hi treballa i que en té ben poc, de basca. De Washington, diu que
ve; que viatja d’aquí cap allà i va treballant a estones, quan li cal. Entre el
meu anglès i el seu espanyol hem acabat parlant la llengua d’Obama i
compartint-la (no em malinterpreteu) amb una altra americana que s’està al
mateix Kaixo; i al que potser, pensava, podrien afegir-li allò de Inn. És cert que he parat poc per
l’hospedaje, però encara no hi he sentit parlar altra llengua que no fos
l’anglès. El lloc està molt bé, amb una habitació per mi sol i amb un espai
compartit per tots els hostes. Enmig del pas hi ha una taula de surf i a la
dutxa hi penja un vestit de neoprè. Fa gràcia caminar per la ciutat i creuar-te
amb surfistes amb la planxa sota el braç, descalços i amb el vestit de neoprè a
mig posar. Van i vénen a la platja de Zurriola, la que està davant del Kursaal,
centre neuràlgic del festival. Per això no es fa estrany veure’ls en parelles
tallant les cues interminables d’espectadors que esperen entrar a les sales de
cinema. Un parell de surfistes passejant les seves taules pel damunt de la
catifa vermella del festival; no vaig ser a temps d’agafar la càmera i
immortalitzar el moment.
Al cap d’unes hores, pel damunt d’aquella
catifa va passejar-s’hi Monica Bellucci, que sortia de la projecció de la peli
en la que havia participat. Moments de glamur pels que sembla que els
organitzadors del festival han apostat fort en aquesta edició 60, portant
estrelles que passegen la seva imatge i li donen al certamen la volada
desitjada. No hi havia gaires aglomeracions i la gent l’esperava amb
curiositat, però sense excessos fanàtics. No deixen de ser bascos, coi, per
molta Bellucci que passegi. I mira que el vestit que portava era ben maco.
El dia llarg no podia acabar sense asseure’m
en una butaca per veure una peli. Els dies abans havia navegat per informar-me
de les que podia veure, però moltes són estrenes i les referències que trobava
eren bàsicament descriptives i tècniques. Vaig apuntar-me el nom de 7 cajas, de Juan Carlos Maneglia i Tana
Schémbori, i em disposava a veure la meva primera peli feta al Paraguay. En la
presentació que van fer els dos directors ja van advertir que al Paraguay
d’història cinematogràfica anaven més aviat escassos, però confiaven en la seva
obra, on havien mirat de reflectir-hi, van explicar, la manera de fer de la
gent d’aquell país i el seu sentit de l’humor. I vam riure, al cap d’una estona
de situar-nos i de parar l’orella per intentar entendre el que deien els
protagonistes de la història. Els subtítols van fer la seva feina i la història
la resta. Enmig d’una zona de mercat immensa i laberíntica a la ciutat d'Asunción, el caos
organitzat en centenars de botigues i espais on vendre i comprar de tot, el
Víctor mira de guanyar-se alguna cosa amb el seu carretó, oferint-se a qui el
necessiti per portar coses on li demanin. Però l’encàrrec que li faran no és
habitual i serà l’inici d’una història estrambòtica on s’hi barregen misèria,
il·lusions, humor (negre) i també amor. Vam acabar rient i aplaudint l’equip del film,
diria que amb els actors i els directors una mica sorpresos amb la reacció
entusiasta de la majoria del públic.
Home, una foto amb la Monica B. no hauria estat gens malament per il.lustrar aquestes excel.lents cròniques, eh?
ResponEliminano són per ensenyar en públic!
ResponElimina